divendres, 1 de novembre del 2013

SARDENYA, L’ILLA DE LES CINC LLENGÜES

L’estiu del 2013 l’he tingut força viatger, després d’anar-hi al nord d’Europa, a Noruega, com ja han comprovat els internautes, vaig visitar l’illa italiana de Sardenya.  Aquest viatge va ser com diu la dita: Pensat i fet, però no per això deixà de tindre interés. A nivell personal el fet de visitar qualsevol part d’Itàlia sempre em resulta atractiu, i Sardenya havia estat des de fa molt de temps dintre dels meus interessos, especialment la ciutat de l’Alguer.

El meu hostalatge durant aquesta setmana va ser al Regina Margheritta, a la capital de l’illa, Càller (Cagliari). Però Sardenya és una illa massa gran per a tractar de visitar-la amb transport públic, així que ens haguérem d’anar apanyant en el que estava al nostre abast. Així i tot pagaren la pena aquests dies de vacances.

La visita a l’Alguer és força complicada per a fer-la en un dia tenint l’hotel a l’altra punta de l’illa, però gràcies al transfer de l’aeroport vam poder visitar-la un parell d’horetes, i gaudir d’aquell indret impregnat de catalanitat per totes bandes. Sobre la llengua, doncs he de ser sincer, exceptuant la retolació dels carrers i comerços, sols vaig poder escoltar-li a l’ama d’una botiga un adéu... anava a posar-me sentimental i dir que en sentir-la els ulls se m’ompliren de llàgrimes, però mentiria. Encara que sí que puc dir que durant aquella excursió vaig sentir-me emocionat perennement, tot em feia comboiet, veure el trenino catalano, el centre de suport de la UOC, les quadribarrades en els edificis públics, la informació en català de la Grotta di Nettuno, la paella i la crema catalana en els menús dels restaurants... podeu dir-me caldós, però a cadascú l’emocionen unes coses. La visita es va fer curta i es quedaren moltes coses per visitar, però com sempre dic en els meus viatges, cal deixar-se llocs per tenir motius i tornar-hi altra vegada, així que Alghero, ja saps! Ens tornarem a veure!


Sardenya, la segona illa més gran del Mare Nostrum, compta amb 5 llengües:  L’italià, El sard, una variant del Cors (llengua de la veïna Còrsega), l’Alguerés (català medieval) i el genovés Tabarquí  (a les illes de San Pietro i Sant Antioco), però com hom entendrà tots els sards no les parlen totes. L’ús i la realitat lingüística de cadascuna d’elles és la que és, i cal esperar que les polítiques lingüístiques i la voluntat dels parlants, que han fet i fan que en el segle XXI encara estiguen vives (esperem que per molt de temps).


PD. : No us perdeu els enllaços que assenyale, en ells sí que trobaràs informació de la bona sobre aquesta magnífica illa.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada